TPO Doorgaan

Ondernemen en investeren gaat nog altijd om vertrouwen: de twenty minute rule

08-10-2014 12:42

Bent u het ook zo zat om avond na avond de kids en partner thuis te laten zitten, terwijl u met visitekaartjes loopt te zwaaien op de borrel van de plaatselijke schouwburg, of de ondernemersvereniging van uw provinciestad? Alweer een avond weggegooid, laat thuis en weinig slaap. Vaak ziet u er niets voor terug.

Ik heb een schilderbedrijf en werk ook nog af en toe als aannemer. Dus voor mij is het in de provincie goed boeren. En ook op die netwerkbijeenkomsten loont het altijd wel om mijn gezicht te laten zien. Maar veel van mijn vrienden, advocaten, accountants en die ene gekke vriend van de middelbare school met zijn hippe baardje en technologiebedrijfje, die zie ik veel energie steken in bijeenkomsten die niets opleveren.

ASRcampagne

Met veel mensen praten, een goed visitekaartje, een toosje met zalm, een glaasje bier, en de ogen van een ideale schoonzoon –dat was toch de ideale formule om je bedrijf groot te maken?

Niet dus.

Maak kennis met de twenty minute rule. In Amerikaanse bladen wordt er al jaren op gewezen, dat dit het geheim is om te zorgen dat investeerders in zee willen gaan met jouw bedrijf.

Dat zit zo. In een geglobaliseerde wereld maakt het niet uit waar je werkt. Je kunt net zo goed vanuit je vakantiehuis in Bali, je appartementje in Lissabon, of je villa in San Francisco een bedrijf opzetten met apps, of bedrijfskundig advies geven. De wereld is plat, wordt vaak gezegd.

Contact

En daar zit nu net de paradox. Juist omdat we kunnen kiezen waar we gaan werken, kiezen we om zo dicht mogelijk bij onze investeerders te zitten. En bij onze concurrenten. Want wanneer we allemaal hetzelfde doen, kunnen we van elkaar leren. En de dagelijkse confrontatie met de concurrent maakt ons allemaal beter.

Daarbij komt dat investeringsmaatschappijen vaak voordat ze de eerste investering doen (een seed planten) geregeld contact willen met het bedrijf. Juist omdat we overal kunnen wonen en werken, is het heel belangrijk dat je goed kiest waar je je bedrijf opzet.

Voor alle eerste meetings, kennismaking, is een Skype gesprek simpelweg niet genoeg. Het gaat in het zakendoen nog altijd om vertrouwen. Net als dat voor mijn schilderbedrijf en aannemersklussen in de provincie geldt.

Vertrouwen

Hoe kon anders Dr. Dre’s Beats worden overgenomen voor drie miljard dollar? Wat te denken van de jongens van Instagram die voor honderden miljoenen werden over gekocht door buurman Facebook? Maar deze bedrijven hadden al een grote reputatie. Het gaat bij de twenty minute rule vooral om de kleine startups. Zonder die fysieke nabijheid van investeerders, zullen ze het nooit tot een Beats of Instagram schoppen.

Begin uw onderneming dus in de buurt van uw concurrenten. Daar zitten als het goed is ook uw investeerders. En ben vooral niet bang in een niemandsland te verdwijnen. Mijn concurrenten en investeerders zijn mijn buurtbewoners, de loodgieters en aannemers uit het dorp naast het mijne. Als schilder en aannemer zit ik goed. U moet misschien ergens anders heen.

Waarom wij ondernemers steunen!

Ondernemers zijn de kurk waar onze economie op drijft., zeker als het crisis is en de bank lastig doet. TPO doet daarom mee aan de campagne Doorgaan van De Amersfoortse, die ondernemers steunt met crowdfunding. En we vragen jou om ook mee te doen. Doe mee aan onze blogbattle ‘Doorgaan’ en steun ondernemers (en jezelf)!